Feiten en fabels rondom de ruiterhouding. Deel 1.

Ik denk dat we allemaal wel eens op de manege of zelfs in een privéles de instructeur hebben horen schreeuwen 'HAKKEN LAAG!' of 'BORST VOORUIT!'. Maar zijn dit nou echt wel zulke goede adviezen? 

In deze blog neem ik jullie mee in de wereld van houding en zit van de ruiter.
Want als we de hakken niet laag mogen doen, wat mogen we dan wél doen? 

 

Een ruiter met een holle rug, een ruiter met scheve schouders, een ruiter met een zogenaamde 'stoel zit', we zien ze allemaal en we betrappen ons zelf er ook op. 

Iedere ruiter heeft ooit leren paardrijden, of dit nu op de manege was of bij een boer of op een eigen stal (Waar we stiekem natuurlijk allemaal van dromen). 

 

Of we onze houding dan ook echt gaan aanpassen is een ander verhaal. Maar wat doet een verkeerde houding eigenlijk met ons lichaam en wat doet het met het paard? 

 

In deel 1 neem ik je mee naar de benen en bekken.

Daar begin ik bij de mooie term 'hakken laag'. 

Op de een of andere manier heeft de paardrijd wereld bedacht dat de hakken zo ver mogelijk uitgedrukt moeten worden, dit wordt al bij kleine kinderen geleerd. 

De achillespees moet worden opgerekt en de hak moet onder druk naar beneden. 

Maar kinderen kunnen dat nog helemaal niet! Bij kinderen is de achillespees nog helemaal niet zo gegroeid dat die zo kan strekken, en tóch krijgt het kind elke les te horen 'hakken laag' tot aan frustratie aan toe. Klopt dat wel? 

 

Bij de volwassenen is het eigenlijk ook zo, het duurt een tijdje om deze pees op te strekken maar in dat proces gaat er een hoop verloren want kracht in je houding stoppen geeft het tegen over gestelde effect! 

 

Naast frustratie is er nog een veel groter gevolg waar ik in mijn ruiterleven ontzettend veel ruiters over heb horen klagen, pijn aan de knieën. 

Toeval? Nee. 

Het uitdrukken van de hak zet druk op het enkel gewricht en de pezen, de buiging en druk zorgen voor pijn, niet alleen in de enkel maar ook in de knie! 

Alles beïnvloed elkaar in het lichaam, zeker de gewrichten van het been. Enkel, knie, heupgewricht, alles zit verbonden met elkaar. Dus zorg je dat er druk komt op een gewricht dan zullen daar andere delen in je lijf onder lijden. 


Oke, dus geen hakken uitdrukken. Maar wat dan wel? 

Eigenlijk heeft de ruitervoet helemaal niet zo veel taken, sommigen gebruiken de hak van de voet om het spoortje aan te drukken maar over deze methode van spoor gebruik hou ik even mijn mond. (Ik heb mezelf er ook op betrapt, geen zorgen). 

De ruiter voet heeft een balans punt, daar begint het allemaal mee.

Dat balans punt zie je hiernaast. Op dit punt hoort de beugel te liggen, hierdoor komt er ultime vering vanuit het enkel gewricht waardoor de andere gewrichten weer vrij komen! (vooral voor je knie maar ook het heupgewricht is dat mega belangrijk!). 

Ruiters hebben de beugel naast dat de hak enorm uitgedrukt is ook zo ontzettend vaak gewoon te ver naar de tenen. 

Dus, om je cirkel te verbreken en de eerste stap richting een goede houding en zit te zetten, beugel op het balans punt en je voet gewoon laten rusten. 

Niks uitdrukken of kracht zetten, gewoon lekker laten rusten. 

 

Dan gaan we even door naar het been. Wij als ruiters en instructeurs willen allemaal zien dat het been van de ruiter lang is. LANG. 

Dus, wat gaan alle instructeurs zeggen 'maak je been lang'. Ehh, hoe dan? Dus de ruiter komt weer in het cirkeltje van hakken uitdrukken, benen lang drukken, vast zetten, blokkeren etc etc. 

Dus ik ga jullie even wat uitleggen over SPIEREN. Want om een spier op te rekken (lang maken) moet je begrijpen wat er met een spier gebeurd als je er kracht op gaat zetten. En dan heb ik het over de echte kracht en drukkingen en niet het puur alleen aanspannen van een ontspannen spier. 

Hier een plaatje van een spier.

Links een ontspannen spier en recht een aangespannen spier. 
De rechter spier is samengetrokken waar tot in tegen stelling de linker spier juist lang wordt. 

Hier aan kun je dus zien dat als je kracht en druk op je been zet om het 'lang' te maken, het juist kort wordt! 

Dus wat moet dan wel? ONTSPANNING! 

Stress en kracht op een spier zorgt voor het vergroten van die spieren, maar dus ook verkorten. 

Spieren kunnen we trainen maar om de spier én lang te houden én te trainen is nogal een kunst. 

Waar je zeker van moet zijn is het stresslevel. Spieren die stress ervaren kunnen niet lang worden. 

 

Dus wil je je been mooi lang hebben? Laat je voet rusten in de beugel op het balans punt en ontspan je been. Simple as that, of ehh soort van simpel.. 

 

Nou hoor ik ook wel eens in de ruiter ring dat de ruiter meer 'om' het paard heen moet gaan zitten.

Maar hoe kan je nou om je paard heen zitten dan? Ja benen lang maken, maar zoals we net al zeiden gaat dat op de originele manier niet. 

Maar wél met de manier die net beschreven is! Omdat je je enkelgewricht en je kniegewricht ontlast wordt dat ook gedaan bij je heupgewricht!

 

Hier naast zie je het bekken en het heupgewricht. 

Als je bekend bent met Malise dan heb je waarschijnlijk al een keer van mij gehoord dat je met je heupen rijd en niet met je handen en hakken. 

Dat geld nu ook weer (jammer he haha). 

Alle spieren en pezen rondom het bekken en het heupgewricht zijn best lastig, er zitten loopspieren en allerlei pezen en weefsels. 

Maar om die allemaal te ontspannen is wel een beetje veel. Daarom komen we weer terug op het stukje van de spier. 

Het is de bedoeling dat je de spieren in je eerste fase kunt ontspannen, dus totaal op je zitbeen knobbels zitten (die twee dingetjes die je voelt als je eens heel erg lang op een harde stoel zit, die je als je zit nu voelt!) en écht voelen dat je spieren in het zadel liggen. 

Dan pas kun je ze gaan aanspannen om de bewegingen in te zetten. 

Meewegen met je paard dus!

Om je paard heen zitten heeft dus niks te maken met je benen zo ver mogelijk naar beneden drukken maar juist met alle spieren en weefsels om je paard heen laten 'smelten'. 

En vergeet die belangrijke knobbeltjes onder je kont niet! 

 

Oke we zijn alweer bij het eind van deel 1 van de feiten en fabels van de ruiter. Niet echt feiten en fabels maar meer een uitleg. Ik hoop dat je herkent wat ik zeg en dat je het thuis kan gaan uitproberen. Merk de verschillen als je kracht zet en je benen gewoon laat rusten. 

 

Deel twee van de feiten en fabels van de ruiterhouding komt snel so stay tuned!! 

Heb je wat van dit artikel geleerd? Laat het me weten! 

 

Wil je zelf een les ervaren van Malise? Boek er een op de site! 

Reactie schrijven

Commentaren: 0